poniedziałek, 19 marca 2018

Cały świat na głowie




Autor: Jennifer Niven
Tytuł: Podtrzymując wszechświat
Wydawnictwo: Bukowy Las
Rok wydania: 2017
Liczba stron: 408
Gatunek: literatura młodzieżowa 







Jeszcze kilka lat temu Libby była najgrubsza nastolatką w Ameryce. Dziś, sporo chudsza, wciąż przyciąga nieżyczliwe spojrzenia i obraźliwe komentarze. Jack jest popularny i lubiany, skrywa jednak wielki sekret, o którym do tej pory nikomu nie opowiedział. Czy to możliwe, by tych dwoje coś połączyło? Czy teraz ich życie stanie się łatwiejsze?

Od bardzo dawna chciałam przeczytać „Wszystkie jasne miejsca”, jednak swoją przygodę z twórczością Niven zaczęłam od kolejnego wydanego w Polsce tytułu. Na szczęście nie żałuję tej decyzji- to była wyjątkowa czytelnicza przygoda.

„Podtrzymując wszechświat” to powieść młodzieżowa, jednak moim zdaniem fabuła śmiało mogłaby przekonać również starszych czytelników. Bardzo lubię sięgać po książki przeznaczone dla nieco innej niż moja grupy wiekowej, ale muszą być dokładnie takie, jak ta. Poruszające tematem, zatrzymujące jego realizacją, skłaniające do refleksji, zmuszające do zadawania sobie pytań, zapadające w pamięć. Nie mam również nic przeciwko temu, by były urocze, choć w nieprzesłodzony sposób i na swój sposób zabawne. Brzmi idealnie, prawda? Niven udowadnia, że to możliwe. Jej bowiem udało się bardzo umiejętnie zmieścić to wszystko w jednej tylko książce.

Autorka powieści w przemyślany i dość zaskakujący sposób połączyła ze sobą kilka intrygujących tematów, zwracając uwagę czytelnika na kwestie nie tylko znane, lubiane i uniwersalne, ale także na takie, z którymi niekoniecznie musieliśmy się wcześniej spotkać. Na pierwszy plan bez wątpienia wysuwa się problematyka osób z nadwagą oraz prozopagnozja, czyli problem z rozpoznawaniem twarzy. Wyobraź sobie, drogi czytelniku, że twoja waga wpływa na całe życie, determinuje codzienność, zwraca spojrzenia, kieruje ku tobie wrogość innych, staje się powodem do nienawiści. Albo pomyśl, jakby to było, nie móc wyraźnie zobaczyć twarzy swych bliskich, wciąż na nowo je zapominać i próbować odtworzyć, bez szans na powodzenie. Obydwa tematy okazały się dla mnie strzałem w dziesiątkę.

Najnowsza książka Niven to wspaniały dowód na to, że literatura młodzieżowa nie musi opowiadać jedynie o romansach między bohaterami oraz, że nie muszą one stanowić podstawy takich dzieł. W tej powieści wątek miłosny również występuje, ale nie jest on nachalny, nie skupia całej czytelniczej uwagi, a co więcej jest niezwykle uroczy, przywołuje na naszą twarz uśmiech. Wszystkie książkowe tematy zostały ze sobą zestawione wyjątkowo ciekawie i jest to jeden z powodów, dzięki którym historię Libby i Jacka poznaje się bardzo przyjemnie i niezwykle szybko.

Dawno nie spotkałam tak sympatycznych bohaterów. Szczególnie Libby wywołała we mnie ciepłe uczucia i wzbudziła wiele emocji. Bardzo charyzmatyczna, odważna, konsekwentna, zdeterminowana, ale również zabawna. Ujęła mnie swym podejściem do życia, zaskoczyła swą dojrzałością. Podczas czytania ciężko było mi zachować poważny wyraz twarzy, gdyż Libby raz po raz doprowadzała do kolejnych wesołych sytuacji, a jej popisy z pewnością zapisały się w mojej pamięci na dłużej.


Za sprawą narracji pierwszoosobowej Niven oddała głos obojgu bohaterom. Naprzemiennie poznajemy życie i przemyślenia Libby i Jacka, dowiadując się, jak wyglądała ich przeszłość, co ich ukształtowało oraz poznając ich przemyślenia dotyczące siebie nawzajem. Niven pisze bardzo lekko, potrafi w sposób nieskomplikowany opowiadać o rzeczach wagi ciężkiej, o tematach życiowych i trudnych. Czyta się wspaniale, szybko, a przy tym bardzo uważnie i z dużym skupieniem.


„Podtrzymując wszechświat” to jedna z tych książek, w których nieuchronność zakończenia lektury zasmuca. Szkoda tak po prostu odłożyć ją na półkę. Mądra, wzruszająca, zabawna. Po prostu świetna.  

14 komentarzy:

  1. Jedna z piękniejszych młodzieżowych powieści jakie czytałam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Mimo, że do młodzieży już nie należę, bardzo chcę poznać tę historię.

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam tę książkę w planach ;) Czytałam o niej same pozytywne opinie ;) Lubię powieści wzruszające i mądre ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Wszystkie jasne miejsca przypadły mi do gustu, choć jedyne co pamiętam to rozbrajające zakończenie. Teraz czas na tę książkę. Jestem ciekawa jak poradzi sobie autorka!

    OdpowiedzUsuń
  5. Gdyby nie Twoja recenzja pewnie przeszłabym obojętnie obok tej książki, ponieważ sam zarys fabuły nie mówi wiele. Cieszę się więc, że trafiłaś na wartościową młodzieżówkę, którą można polecić czytelnikom mającym za sobą nastoletnie lata.

    OdpowiedzUsuń
  6. Fajnie kiedy w powieściach młodzieżowych jest coś więcej niż tylko wątek miłosny między bohaterami :)

    Pozdrawiam
    http://zksiazkanakanapie.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie czytałam ale koniecznie muszę ją nadrobić. Uwielbiam takie wartościowe książki.

    Pozdrawiam Agaa
    http://ilovetravelingreadingbooksandfilms.blogspot.com/2018/03/65-recenzja-bracia-slater-alec-la-casey.html

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja również często daję szanse powieściom dedykowanym młodszym ode mnie czytelnikom. Po prostu dobrze się w takim temacie czuję :) Skoro ta książka jest dodatkowa mądrą lekturą - muszę ją wpisać na moją listę.

    OdpowiedzUsuń
  9. Podpisuję się :) bardzo przyjemna lektura, aż zaskakująco, bo klasyczne młodzieżówki zachwycają mnie rzadko. Tę będę wspominac pozytywnie :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Czytałam "Wszystkie jasne miejsca" autorki i niestety nie zachwyciła mnie ta książka, tak jak większość. Jednak podobała mi się i przekonała to sięgnięcia po inne jej książki. Do powyższej mi się jakoś nie spieszy. Pewnie z czasem przeczytam, ale z pewnością nie prędko.

    OdpowiedzUsuń
  11. Chętnie przeczytam i sprawdzę czy i mi przypadnie do gustu. Brzmi obiecująco! :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Uwielbiam książki, które poruszają problemy, z którymi mamy styczność na co dzień. Muszę ją przeczytać :)
    Pozdrawiam serdecznie,
    Daria
    https://papierowalowczyni.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  13. Koniecznie muszę sięgnąć po tą książkę!

    OdpowiedzUsuń

Kochani, jest mi niezmiernie miło gościć Was na mojej stronie :) Bardzo chętnie zajrzałabym do każdego, dlatego proszę, zostawcie kilka słów, które naprowadzą mnie na Wasz trop :)